Server 3 Server 4 Server 5 Server 6
joi, 13 aprilie 2000
miercuri, 12 aprilie 2000
Flacari pe comori 1987
Flăcări pe Comori[1] este un film românesc din 1987 regizat de Nicolae Mărgineanu, inspirat din romanul "Arhanghelii" de Ion Agârbiceanu. "Arhanghelii" este numele celei mai bogate mine de aur, din Rosia Montana. Mina asta omoara multi oameni iar unii cred ca este mina diavolului. Tot mai numerosi barbati sunt fascinati si atrasi de mirajul imbogatirii rapide, duhul aurului ia mintile multor curajosi. Ascensiuni si decaderi uluitoare. O inclestare dramatica in lupta pentru imbogatire. O galerie impresionanta de personaje: Rodean (Mircea Albulescu), stapanul minei, fabulos de bogat, cu aura de legenda - are la pantofi placheuri de aur, iar cand se intoarce acasa vine cu trei birje: in prima sta el, in a doua jobenul si in a treia bastonul de aur. Despotic si diabolic, cu o incredere oarba in puterea sa, ajunge falit. "Holoangerul" Marza (Remus Margineanu) - hotul temerar de aur, cel ce nu se teme de "valva bailor" si intra in miez de noapte in mina pe galerii necunoscute, profesionist desavarsit, trezind admiratia tuturor - caci e cunoscut ca hot, dar nedovedit. Traieste cu frumoasa carciumareasa, cu care este tovaras de afaceri, dar se indragosteste de fiica acesteia. Ajunge sa rataceasca prin galeriile minei, luat de vartejul patimilor sale, pedepsit de amanta lui care-i doreste moartea. Vasile Muresan (Claudiu Bleont), invatatorul din sat, dispretuieste aurul, crezand ca "adevarata fericire e in noi insine". El reuseste sa cucereasca inima fetei lui Rodean, intrand in conflict cu acesta. O lume zbuciumata, o lume de impatimiti, personaje misterioase generatoare de catastrophe care par sa fi uitat ca "Unde este comoara ta, acolo e si inima ta". Acțiunea filmului se petrece în jurul celei mai bogate mine de aur din Roșia Montană.
Iacob (1988)
Iacob este istoria unui miner din Transilvania care se casatoreste cu vaduva unui sinucigas. Iacob (Dorel Visan) insusi e incarnarea fortei vitale, apartinind categoriei lui Wozzeck, un om funciarmente decent si onest care reactioneaza la tensiunea atmosferei brutale din colonia de mineri unde locuieste. Munca abrutizanta si ochiul incredul al autoritatilor (s-au furat pepite din mina), il conduc la alcool si la gelozie. Umilit, banuit pe nedrept a fi sustras aur, Iacob e transferat punitiv la o alta exploatare, mai indepartata de casa. Efortul este epuizant, drumul fara sfirsit. De Craciun, pentru a scurta timpul ajungerii la copii, omul se urca pe furis intr-o corfa de funicular. Dar zgomotul uniform la rotilor se opreste. De Sarbatori, pentru doua zile, mina opreste curentul electric. Suspendat la 200 de metri deasupra prapastiei, Iacob trebuie sa faca ceva pentru a rezista frigului... Aparent, actiunea filmului se petrece in anii '30. Dar e numai o aparenta...
"Iacob este un film al instinctelor vitale, al luptei pentru supravietuire cu orice pret, al infruntarii adversitatii elementelor primordiale: Pamantul, Apa, Aerul, Focul. Picturalitatea cadrelor este sublima, baletul corpurilor goale in lumina rosiatica a lampilor amintind de iadul dantesc, anuntat de scenele din baile din "Glissando" si prefigurandu-l pe Greenaway din "Dantets Inferno". Filmul este o analiza cruda, naturalista a agoniei fizice a unui individ-cobai. Moartea este privita cu lupa rece a clinicianului, iar acest demers va fi dus la paroxism in A 11-a Porunca" (Lucian Georgescu).
"Iacob este un film al instinctelor vitale, al luptei pentru supravietuire cu orice pret, al infruntarii adversitatii elementelor primordiale: Pamantul, Apa, Aerul, Focul. Picturalitatea cadrelor este sublima, baletul corpurilor goale in lumina rosiatica a lampilor amintind de iadul dantesc, anuntat de scenele din baile din "Glissando" si prefigurandu-l pe Greenaway din "Dantets Inferno". Filmul este o analiza cruda, naturalista a agoniei fizice a unui individ-cobai. Moartea este privita cu lupa rece a clinicianului, iar acest demers va fi dus la paroxism in A 11-a Porunca" (Lucian Georgescu).